Supporterunionen for Britisk fotball

Switch to desktop

SBF på jubileumstur til balløya

Rate this item
(0 stemmer)
Bak: Hans Olav Hellstrand (Charlton), Jostein Wang (Charlton), Ray Tørnkvist (Leeds U), Dag T Hoelseth (Norwich), Eivind Vasstrand (QPR), Per-Helge Berg (Billericay), Bent Uvaag Johansen (Celtic), Anders Christensen (Liverpool), Martin Kolsrud (Birmingham). Foran: Jarle Gunstad (Rochdale), Sven Ole Høvring (Derby County), Trond Fuhre (Birmingham), Jan Tore Iversen (Birmingham), Robin Hesmyr (Brentford), Arnt H Nodeland (Ipswich). Bak: Hans Olav Hellstrand (Charlton), Jostein Wang (Charlton), Ray Tørnkvist (Leeds U), Dag T Hoelseth (Norwich), Eivind Vasstrand (QPR), Per-Helge Berg (Billericay), Bent Uvaag Johansen (Celtic), Anders Christensen (Liverpool), Martin Kolsrud (Birmingham). Foran: Jarle Gunstad (Rochdale), Sven Ole Høvring (Derby County), Trond Fuhre (Birmingham), Jan Tore Iversen (Birmingham), Robin Hesmyr (Brentford), Arnt H Nodeland (Ipswich).

SBF arrangerte sin jubileumsstur helgen 14 til 17. oktober. Det ble en fantastisk hyggelig tur for 16 personer fra 14 forskjellige supporterklubber. Vår organisasjon har blitt 25 år og det optimale måtte bli en skikkelig fotballtur til balløya. SBF sponset hotell, bussturen London - Birmingham tur/retur og kampbillett Birmingham - Leicester City.

Vår base var i utkanten av London sentrum, nærmere bestemt Holyday Inn, Newbury Park.
De fleste av de reisende ankom Stansted Airport sent fredag kveld og etter en halvtimes taxitur kunne vi sjekke inn på hotellet og se fram imot en helg med alt hva en fotballsupporter kunne ønske seg. Lørdag morgen møttes vi til en velsmakende frokost, de aller fleste av oss kjenner hverandre godt, så praten gikk lett og ute ventet et praktfullt vær. For noen ble denne lørdagen høydepunket, da de fleste skulle se sitt kjære lag spille. For groundhopperne Bent Uvaag Johansen, Henrik Skaalvold og Trond Fuhre var Crawley Town målet, en klubb som holder til ca 1. times togtur fra togstasjonen London Bridge mot kysten.

Før avreise besøkte vi Borough marked, et herlig sted og vi kjøpte inn noen ukjente Ale typer. Vi traff godt på noen av de, men du verden så merkelig smak det var på den ene innkjøpte. Det ble en flott tur til klubben som nå leder League 2. Vi kjøpte billetter i svingen og her står man i 90 min, stemningen sto i taket da hjemmelaget nok en gang kunne innkassere tre poeng. Bortelaget Shrewsbury Town måtte bite i gresset med et 1-2 tap mot laget som rykket opp fra Conference League sist sesong. Etter kampen fant vi et hyggelig spisested og tørste som vi var, smakte ølet som vanlig godt. Når vi ankom hotellet ca kl. 20.00, så hadde de fleste kommet tilbake. Vi fleste var hungrig, så vi fant en asiatisk resturant i nærområdet og den sosiale faktoren var høy. Søndag morgen ventet nok en dag med nye opplevelser. Kl. 08.00 sharp ventet en 46 seter buss og den skulle ta oss til Birmingham. Man skulle kanskje tro mange var slitne etter gårdagen, men nei da. Jeg så ingen som sleit med formen og etter noen minutter med febrilsk trykking på DVD skjermen fikk Bluenose Trond igang DVD spilleren. Vi hadde tatt med noen passende filmer og når busssjåføren fant ut hvor han skulle kjøre mot West Midlands, så var alt i skjønneste orden.

Blues tok imot Leicester City denne søndagen og vi så fram imot å ankomme i god tid før kampstart (13.00). Vi ble fanget opp av en politimotorsykkel i utkanten av Birmingham og den ledet oss rett til St Andrews. Det viste seg at politiet trodde vi var Leicester City supportere, så vi durte rett inn på parkeringsplassen til bortelaget. Etter noen minutter i diskusjon med den lokale parkeringssjefen fikk vi ha bussen stående her, men måtte ut med £20, pytt sann, det var det verd. Puben Royal George i Garrison Lane var nå målet. Guinness og annet snadder ble som tørstedrikke og spesielt Martin Kolsrud og undertegnede føler seg skikkelig hjemme her. Økonomileder Finn Morten Steen og hans groundhoppvenner fra Grenland ankom brum med tog kl. 12.05 og tilsammen 18 personer satt sammen på Main KOP Stand. Undertegnede har sesongkort på Tilton Road og benyttet dette setet. Min beste bluesvenn Andy Patterson møtte jeg her og vi hygger oss stort med Blues seier 2-0, mot et Leicester City lag som skuffer stort. Spillekvaliteten i kampen var så som så, men tempo og innsatsen kan vi ikke klage på. Lykkelig er jeg når dommeren blåser for full tid, det smaker å vinne mot en klubb som har brukt masse penger på innkjøp av spillere foran denne sesongen. Svennis har nå i ettertid fått sparken, det er lite nåde i dagens fotballverden.

Etter kampen henter jeg billetten til Brügge kampen som spilles fire dager etter denne seriematchen. Blues som spiller i Europa League denne sesongen, etter å ha beseiret Arsenal 2-1 i en superspennede finale i Liga Cupen sist sesong. Jeg treffer også familien Milner fra Stavanger distriktet utenfor resepsjonen, alltid hyggelig å treffe norske blues supportere på St Andrews. De andre hadde nå labbet til Trevor Francis Suite innenfor murene på St Andrews og der kunne de se bilder fra klubbens wonderboy på 70 tallet.
Kranene på suiten stengte alt for tidelig og vi tok nok en tur til Royal George, her kunne vi kulen til kl. 16.50, deretter bar det sydover til hovedstaden igjen. På bussen kjørte vi en fotballquiz som Anders Christensen hadde satt sammen. Litt prestisje å vinne her, Bent U Johansen og undertegnede gikk av med seieren, stolte som haner var vi da. Når vi ankom hotellet var magesekken tom hos de fleste. Vi hadde gode referanser på en tyrkisk restaurant rett ved hotellet og nesten hele gjengen deltok her. Når uret nærmet seg midnatt tok de fleste kvelden og vi takket hverandre for en toppers tur! Noen ble igjen på balløya og skulle se sitt lag spille ball i starten av uka, men majoriteten rettet nesa mot Stansted Airport grytidlig mandag morgen. Turen hjem til Rygge ble en sove-etappe og ca to timer etter avgang ruslet vi litt omtåket rundt på den enkle taxfri shoppen i hjemlandet.

SBF styret ønsker å takke alle deltagere for en kjempefin tur. Slike fellesturer frister til gjentagelse ved en senere anledning.

Beste hilsner fra
Anders, Ray, Bent, Finn Morten, Jostein og Trond

Kopirett © Supporterunionen for Britisk fotball.